Carantina impusă tuturor face ca mașinile să fie mai puțin folosite. Călătoriile lungi ies din discuțiile, iar drumurile scurte, până la serviciu sau la supermarket, nu sunt suficiente pentru buna funcționare a mașinii pe termen lung. Cel mai afectate sunt mașinile diesel dotate cu filtru de particule, deoarece acesta nu mai are ocazia să se regenereze. Iată ce trebuie să știi despre filtrul de particule în perioada de carantină.
Nu doar mașinile cu motoare diesel sunt afectate în această perioadă, pentru că filtre de particule au început să fie montate și pe motoarele turbo pe benzină în ultima vreme. Acestea nu sunt încă suficient de răspândite ca filtrele montate pe mașinile diesel, care au devenit obligatorii în Europa începând cu 2008, odată cu standardul Euro 5.
Rolul filtrului de particule este, așa cum sugerează și denumirea, să rețină particulele de cenușă rezultate în urma arderii. Problema cu filtrele de particule este că acestea au o capacitate limitată și, periodic, au nevoie să fie „regenerate”. Prin acest proces, excesul de particule este ars, iar filtrul își poate îndeplini în continuare rolul pentru care a fost creat.
Pentru a declanșarea procesului de regenerare însă, mașina trebuie să ruleze timp de 15-20 de minute la o turație a motorului de peste 2500 rpm. Acest lucru se întâmplă în mod normal la rularea pe distanțe mai lungi, în afara orașului. În condiții de carantină, însă, scenariile de utilizare tind să generalizeze deplasările scurte și foarte scurte în interiorul localității. În cazul acestora, motorul nu are timp să atingă regimul termic corespunzător, ceea ce înseamnă că filtrul de particule nu se poate regenera corespunzător în regim de carantină.
Specialiștii avertizează că motorizările care dispun de filtre de particule nu ar trebui utilizate pe perioada de carantină pentru călătorii scurte. Orice drum mai scurt de 15-20 km ar trebui evitat, pentru a nu colmata filtrul de particule. Fără posibilitatea de regenerare, acesta va deveni inutilizabil.
Un prim semn în acest sens este aprinderea martorului de la bord. Dacă acest lucru s-a întâmplat, cel mai bine este să nu folosești mașina decât pentru a merge într-un atelier specializat. Aici, mecanicii dispun de mijloace pentru a forța regenerarea, în cazul ideal. În cazul în care acest lucru nu este posibil, filtrul de particule va trebui înlocuit, iar acesta nu este deloc ieftin, putând ajunge la mai multe mii de euro, în funcție de modelul mașinii.
Dacă martorul de avertizare este ignorat și mașina este folosită în continuare, riscul este blocarea filtrului de particule, caz în care motorul va intra într-un mod de avarie. Desigur, și în acest caz singura soluție este înlocuirea filtrului de particule.